Mados pasaulyje vyksta nuolatinė kaita, o viena iš naujausių tendencijų – lyčiai neutrali mada. Belytė apranga panaikina ribas tarp tradicinės vyriškos ir moteriškos aprangos, todėl visų lyčių žmonės gali laisvai ir autentiškai išreikšti save. Šis mados judėjimas įgauna vis didesnį pagreitį, vis daugiau dizainerių ir mažmenininkų kuria lyčiai neutralias kolekcijas.
Tai ne nauja koncepcija
Lyčiai neutralūs drabužiai nėra nauja koncepcija: iš tiesų istorijoje būta laikotarpių, kai vyrų ir moterų drabužiai beveik nesiskyrė. Pavyzdžiui, senovės Romoje ir vyrai, ir moterys dėvėjo togas, o viduramžiais abi lytys vilkėjo ilgus, plazdančius apsiaustus. Panaši situacija ir su tradiciniais indų drabužiais – sarį ir dotį dėvi ir vyrai, ir moterys.
Vis dėlto visuomenei vis griežčiau laikantis lyčių vaidmenų, drabužiai tapo svarbiu būdu parodyti savo lytinę tapatybę. Pavyzdžiui, XIX a. Viktorijos epochoje moterų apranga tapo labai struktūriška ir varžanti: korsetai, apatiniai sijonai ir kiti apatiniai drabužiai buvo skirti itin moteriškam siluetui sukurti. Tuo tarpu vyrų drabužiai vis labiau praktiškėjo ir funkcionalėjo – tamsios, ramios spalvos ir paprastos formos.
Ši tendencija išliko ir XX amžiuje, tačiau vyriški ir moteriški drabužiai skyrėsi vis labiau. Septintajame ir aštuntajame dešimtmečiuose, kilus feministiniam judėjimui, prasidėjo trumpas lyčiai neutralios mados laikotarpis, kai tarp abiejų lyčių išpopuliarėjo vienodo stiliaus drabužiai, pavyzdžiui, platėjančios kelnės ir batika marginti marškinėliai.
Tačiau devintajame ir dešimtajame dešimtmetyje drabužiai pagal lytį vėl tapo norma. Moterų apranga tapo atviresnė ir seksualesnė, o vyrų apranga ir toliau išliko orientuota į tradicinius vyriškumo idealus – jėgą ir valdžią.
Tik 2000-ųjų pradžioje į madą sugrįžo lyčiai neutralūs drabužiai. Tai iš dalies įvyko dėka interneto ir socialinių medijų suklestėjimo, leidusio žmonėms užmegzti ryšius su kitais žmonėmis, kurie taip pat domėjosi lyčiai neutralia mada. Šiandien lyčiai neutralūs drabužiai yra kaip niekada populiarūs: didžiausi mados prekių ženklai – tokie kaip „Zara“ ir „H&M“ – kuria lyčiai neutralias kolekcijas, o tokios garsenybės kaip Harry Styles‘as ir Janelle Monae palaiko šią tendenciją.
Neutralios aprangos era
Šiandien lyčiai neutrali mada vėl atsisako idėjos, kad drabužius reikėtų skirstyti pagal lytį. Skatinama koncepcija, kad drabužiai yra tiesiog saviraiškos priemonė ir kad žmonės turėtų rengtis patogiai, nepriklausomai nuo jų lytinės tapatybės. Tai reiškia, kad kuriant drabužius dažnai taikomasi į universalumą ir tinkamumą dėvėti abiems lytims.
Lyčiai neutralūs drabužiai paprastai yra minimalistinio dizaino, neutralių spalvų ir paprastų modelių, kuriuos galima lengvai pritaikyti ir derinti tarpusavyje. Tokio tipo drabužiai dažnai yra tvaresni, nes juos dėvėti gali daugiau žmonių. Be to, taip atsikratoma spaudimo atitikti tradicines lyčių normas, todėl žmonės gali jaustis patogiau ir labiau pasitikėti savimi.
Įsitraukimas ir tvarumas
Vienas iš svarbiausių lyčiai neutralios mados privalumų – skatinti įsitraukimą ir įvairovę. Taip suteikiama galimybė laisvai išreikšti savo lytinę tapatybę, nebijant smerkimo ar diskriminacijos.
Lyčiai neutralios mados įsigalėjimas taip pat turi teigiamą poveikį aplinkai. Skatinant tvaresnius ir universalesnius drabužių pasirinkimus, mažinamas atliekų ir taršos, susijusios su greitąja mada, kiekis. Taip pat dėka to dizaineriai ir mažmenininkai buvo paskatinti diegti etiškesnius ir tvaresnius gamybos procesus.
Nors lyčiai neutrali mada yra vis dar palyginti nauja koncepcija, ji jau padarė didžiulę įtaką mados industrijai. Daugelis didžiųjų mažmenininkų ir mados prekių ženklų pradėjo palaikyti šią tendenciją, kurdami lyčiai neutralias kolekcijas ir reklamos kampanijose skatindami šią įvairovę. Leidžiant žmonėms laisvai ir autentiškai išreikšti save, skatinamas individualumas ir pripažinimas. Šiai tendencijai ir toliau augant, ji gali sukelti revoliuciją mados industrijoje ir sukurti tvaresnę ateitį.