Visi esame girdėję apie „greitąją madą“, bet laikas suprasti, kad „greitasis grožis“ taip pat tampa problema. Greitoji mada jau seniai dominavo pokalbiuose, išryškindama perteklinės gamybos ciklą, siekiant patenkinti mūsų nepasotinamą apetitą madingesniems drabužiams ir vis naujiems stiliams. Šiandien formuojasi nauja nerimą kelianti tendencija – „greitojo grožio“ augimas. Tiems, kurie mėgsta begalę lūpų dažų, veido kremų, valiklių, serumų ir kt., laikas stabtelėti ir pagalvoti apie mūsų vartojimo pasirinkimų pasekmes.
Pastaraisiais metais socialinės žiniasklaidos tendencijos kurstė pertekliaus kultūrą grožio srityje, viliodamos mus vizualiai patraukliomis prekių apžvalgomis ir nuotabiais veido odos ar makiažo rezultatais. Deja, šios mąstysenos pasekmės pradeda ryškėti ir neigiamai veikia mūsų pirkimo įpročius. Tyrimai atskleidžia, kad 2022-aisiais metais vien Jungtinėje Karalystėje metinės išlaidos grožio prekėms išaugo daugiau nei šešis kartus.
Tačiau nepaisant tokių didelių pardavimų, vartojimo įpročiai yra kitokie. Štai, Fragrance Direct atliko tyrimą, po kurio paaiškėjo, kad statistinė Jungtinės Karalystės dailiosios lyties atstovė savo kasdienei grožio rutinai panaudoja vos 12 gaminių. Taigi, natūraliai kyla klausimas: o, kas gi nutiks su kitomis priemonėmis? Teigiama, kad didžioji dalis įsigytų tokio pobūdžio gaminių yra tiesiog išmetami.
Pakuočių sukeliamos problemos
Grožio pasaulyje gaminiai ir pakuotės yra vienodai svarbūs – t.y. jie sukurti taip, kad patrauktų vartotojų akį ir suviliotų juos pirkti. Estetinis šių gaminių aspektas vaidina svarbų vaidmenį jų sėkmei. Tačiau šis vizualinio patrauklumo akcentavimas turi savo iššūkių.
Plastikinės pakuotės tapo populiariu grožio pramonės gamintojų pasirinkimu dėl savo ekonomiškumo gamybos ir transportavimo sąnaudų atžvilgiu. Tai savo ruožtu leidžia grožio ir asmens priežiūros produktų prekių ženklams pasiūlyti prieinamesnes kainas.
Tvarumo klausimas iškyla šalinimo etape. Panašiai kaip greitosios mados keliami iššūkiai, tinkamas ir tvarus grožio produktų šalinimas yra sudėtinga užduotis. Juos perdirbti toli gražu nėra paprasta dėl sudėtingos šių gaminių pakuočių pobūdžio ir sudėties.
Perdirbant grožio produktus, susiduriama su daugybe kliūčių. Maži buteliukai sukelia kruopštaus išvalymo problemą, o kelių sudėtinių dalių pakuotės reikalauja atitinkamo atskyrimo medžiagos lygmeniu. Spalvotas ir nepermatomas plastikas yra mažai paklausus perdirbamų medžiagų rinkoje, o tai dar labiau apsunkina perdirbimo procesą. Be to, mažo dydžio dangteliai, indeliai, pipetės, lazdelės ir padėkliukai, naudojami makiažo ir odos priežiūros gaminiuose, dažnai lieka nepastebėti ir nėra tinkamai apdorojami perdirbimo įmonėse. Todėl dauguma įprastų grožio produktų prisideda prie didėjančios plastiko atliekų problemos, kurios galiausiai patenka į sąvartynus. Regionuose, kuriuose nėra išvystytų atliekų tvarkymo sistemų, jos gali būti sudegintos, užkastos arba su kitomis šiukšlėmis patekti į aplinką ir vandens telkinius.
Dar kartą – mažiau yra daugiau
Akivaizdu, kad reikia skubiai ieškoti tinkamų sprendimų. Grožio pramonė privalo stengtis sukurti naujoviškus perdirbimo metodus ir paprastinti gaminių pakavimą. Prekių ženklų, atliekų tvarkymo bendrovių ir vartotojų bendradarbiavimas yra labai svarbus ieškant tvarių sprendimų. Skatindami iniciatyvas, kurios palengvina grožio produktų rūšiavimą ir perdirbimą, galime sumažinti kosmetikos vartojimo poveikį aplinkai.
Kaip vartotojai, mes taip pat prisiimame atsakomybę už sąmoningą pasirinkimą. Prioritetai prekių ženklams, kurie pirmenybę teikia tvarioms pakuotėms ar produktų, su pakartotinai užpildomomis pakuotėmis, pasirinkimas, dalyvavimas perdirbimo programose, specialiai sukurtose grožio produktams, gali turėti reikšmingų pokyčių. Palaikydami atliekų tvarkymo infrastruktūrą ir didindami informuotumą apie netinkamą atliekų šalinimą ir pasekmes aplinkai, galime kartu prisidėti prie plastiko atliekų mažinimo ir ekosistemų apsaugos.
Sutelkdami dėmesį į kokybę, o ne į kiekybę ir sąmoningai rinkdamiesi produktus, į kuriuos investuojame, galime pakeisti savo vartojimo įpročius. Taikydami minimalistinę grožio rutiną ir palaikydami prekės ženklus, kurie teikia pirmenybę tvarumui ir etinei praktikai, galime išvengti pernelyg didelio grožio produktų vartojimo spąstų.