Net jei nesate apsipirkinėjimo mėgėjas, „Black Friday” (t.y., „Juodojo penktadienio“) nuolaidos ir pasiūlymai kažkur vistiek prašmėžuos pro jūsų akis ir jūs tikrai sužinosite, kad TAS metas jau atėjo. Bet ar žinote, iš kur atsirado „Juodasis penktadienis” ir kodėl jis taip vadinamas?
Terminas „Juodasis penktadienis“ iš pradžių apibūdino finansų krizę ir neturėjo nieko bendro su nuolaidomis ar Kalėdiniais pirkiniais. 1869 m. rugsėjo 24-oji (penktadienis) buvo diena, kai dėl netikusio dviejų spekuliantų Džėjaus Gouldo ir Jameso Fiskplano plano, aukso kainos smuko žemyn, o tai sukėlė rinkos žlugimą, kurio padarinius JAV ekonomika jautė dar daugelį metų.
Šeštajame dešimtmetyje terminą „Juodasis penktadienis” ėmė naudoti Filadelfijos (JAV) policininkai, kai iš karto po Padėkos dienos – penktadienį – daugybė priemiesčių pirkėjų ir turistų, užplūsdavo miestą prieš armijos ir karinio jūrų laivyno futbolo rungtynes ir kartu pradėdavo prieššventinį apsipirkinėjimą.
Asociacijos su mažmenine prekyba
Septintajame dešimtmetyje su chaosu siejamam terminui „Juodasis penktadienis“ vietiniai mažmenininkai panoro suteikti teigiamą atspalvį. Jie atkreipė dėmesį į idėją, kad tai buvo diena, kai įmonių finansiniai rodikliai tapdavo teigiami ir finansinėse ataskaitose iš nuostolingų, žymimų raudonai, tapdavo pelningais – t.y. juodais.
Apsipirkimo šėlsmas įsibėgėja
Tik devintajame dešimtmetyje Juodasis penktadienis išaugo į visas Jungtines Valstijas apimantį reiškinį. Po Padėkos dienos ketvirtadienio išauštantis penktadienis daugeliui tapo prieššventinio apsipirkimo startu. Dėl milžiniškos konkurencijos mažmenininkai pradėjo siūlyti dideles nuolaidas, kad pritrauktų pirkėjus. Ši diena išryškina kovą ne tik tarp tap pardavėjų, bet ir pirkėjų, kartais sukeldama chaotiškas ar net pavojingas situacijas, susijusias su nerealiais kainų pasiūlymais.
Už JAV ribų
Pastaraisiais dešimtmečiais Juodasis penktadienis išplito tarptautiniu mastu. Tokios šalys kaip Kanada, JK, Brazilija ir Australija lengvai prisijaukino šią tradiciją,. Reiškinio augimą daugiausia skatino internetiniai mažmenininkai, tokie kaip „Amazon“, kurie „Juodojo penktadienio“ pasiūlymus pateikia pasaulinei auditorijai.
Skaitmeninis amžius ir „Cyber” pirmadienis
Elektroninės prekybos augimas dar labiau pakeitė Juodąjį penktadienį. 2005 m. „Cyber Monday” (Kibernetinis pirmadienis) buvo įvestas siekiant paskatinti apsipirkti internetu pirmadienį po Juodojo penktadienio. Dabar daugelis mažmenininkų siūlo pasiūlymus prieš kelias savaites, paversdami Juodąjį penktadienį laikotarpiu, o ne vienos dienos įvykiu.
Ne pati didžiausia apsipirkimo diena
Keista, bet Juodasis penktadienis ne visada yra daugiausia pardavimų sugeneruojanti diena JAV. Kai kuriais metais šis titulas atitenka šeštadieniui prieš Kalėdas, jis dažnai vadinamas „Super šeštadieniu“.
Juodasis penktadienis jau tapo specifiniu reiškiniu, žyminčiu oficialią Kalėdinio sezono pradžią. Nuo savo ne itin teigiamų ištakų XIX amžiuje iki dabartinio pasaulinio apsipirkimo su nuolaidomis dienos statuso ir toliau skatina šiuolaikinius pirkėjus pasiduoti masinei apsipirkinėjimo karštinei visame pasaulyje.