Ar kada nors susimąstėte, kad baldai ar interjero detalės gali būti puiki investicija? Ir ne – perkeltinės prasmės čia neieškokite. Pateiksime net 10 laiko patikrintų gaminių, kurių originalios versijos (ne replikos) laikui bėgant tik brangsta.
Įsigiję nesenstančius dizainerių baldus ne tik pagyvinsite savo dekorą – daugelis dizaino klasikų yra įvertintos ne veltui. Nepriekaištinga kokybė, patogumas ir gebėjimas „pritapti“ prie įvairių interjero stilių, iškelia juos ant pjedestalo. Tvarumo idėja ir vintažinių dirbinių populiarumas prideda vis didesnę papildomą vertę.
Pirkdami tokius gaminius būtinai ieškokite prekinių ženklų ar etikečių. Ant kai kurių dirbinių jos gali būti mažiau ryškios, ypač jei tai siaurų rėmų kėdės ar šviestuvai. Iš etikečių galima sužinoti, kada ir kur baldas buvo sukurtas pirmą kartą, ar jis senovinis, ar visiškai naujas (atnaujinta gamyba). Įsitikinkite, kad pasirinktas pardavėjas yra patikimas ir siūlo tikrai autentišką gaminį.
Tai į ką investuoti? Kas jūsų namams suteiktų „senamadiško prašmatnumo“? Pateikiame 10 dėmesio vertų variantų, kuriuos (galbūt originalus, o galbūt kopijas) greičiausiai jau esate ne kartą matę įspūdinguose interjeruose.
1. Kėdė „Wishbone”. Dizaineris – HANS‘as WEGNER‘is
„Wishbone” kėdės dizainas buvo sukurtas 1949 metais Islandijoje. Ši kėdė yra vertinama dėl savo švelnių formų: laivelių formos sėdimoji dalis bei Y formos atlošas itin patinka minimalistinių, skandinaviškų interjerų kūrėjams. Priešingai standartinėms medinėms kėdėms, kurios dažnai yra grubios ir kampuotos, „Wishbone” valgomajai ar gyvenamajai zonai suteikia išskirtinio lengvumo. Galimos spalvos nuo juodo ąžuolo iki balinto buko.

Foto: „Carl Hansen & Son”. 2021 metais vidutinė originalios kėdės kaina buvo apie 900EUR. Kainos gali svyruoti nuo spalvos ir medžiagų pasirinkimo.
Šiandien „Wishbone” kėdė vis dar gaminama Danijoje, Carl Hansen & Son gamykloje Funeno saloje, kur keturiolika jos dalių surenkama rankiniu būdu, o jos sėdimoji dalis audžiama iš 120 metrų popierinės virvės. Praėjus daugiau nei septyniasdešimčiai metų nuo gamybos pradžios, ji išlieka tarptautine ikona, klasika, pavergiančia savo formos grynumu, medžiagiškumu ir nepriekaištingu meistriškumu.
2. Artek Taburetė „60”. Dizaineris – Alvar Aalto
Aalto „60” taburetė yra viena iš Suomijos baldų dizaino ikonų. Trikojė Aalto taburetė ir šiandien yra gražus, genialus gaminys, kurio paprasta forma visada bus šiuolaikiška. „Stool 60“ yra puiki papildoma kėdė ir gali būti naudojama kaip mažas staliukas, pavyzdžiui, šalia fotelio ar lovos. Kai jos nenaudojamos, taburetes nesunkiai galima sukrauti kaip gražų bokštą.
Pirmą kartą Aalto taburetė buvo pristatyta 1933 m. ir tai buvo sensacija to laikmečio dizaino pasaulyje. Revoliucinė taburetės L formos kojelės konstrukcija buvo didžiulis postūmis visam šiuolaikiniam skandinaviškam dizainui. Norint sulenkti Aalto taburetės koją, vis dar naudojama ta pati technika: tiesus, vientiso beržo gabalas yra išpjaunams pluoštų kryptimi, suformuojant vėduoklės formą. Tada grioveliuose suklijuojami ploni faneros gabalai. Ši konstrukcija leidžia sulenkti medieną kaitinant ar garinant norimu kampu, o išdžiūvusi ji tampa itin tvirta ir patvari.


Aalto 60 – tai lyg tyli ir nesenstanti elegancija, kurią galima pritaikyti bet kokiam interjerui. Tai, kad „Artek“ turi 2-ojo ciklo baldų svetainę, skirtą parduoti originalius kūrinius, gamintus nuo 1935 metų iki šių dienų, liudija šio ikoniško dizaino stiprumą ir ilgalaikį patrauklumą! Naudotus ir originalius gaminius, kuriuos itin vertina kolekcionieriai, gamintojas pats superka ir perparduoda antram gyvenimui. Antrojo ciklo baldų svetainę galite rasti čia.
3. Fotelis LC3. Dizainas – Le Corbusier
LC3 fotelis buvo sukurtas 1928 m. ir buvo individualių baldų kolekcijos dalis, specialiai sukurta parodai „Salon d’Automne“, siekiant papildyti ir parodyti jų unikalų ir to meto „šiuolaikišką” interjero dizaino estetiką. LC3 detalės, medžiagiškumas ir forma visiškai atspindi tuometinę mašinų amžiaus erą, naudojant pramoninį vamzdinį plieną, kontrastuojantį su išskirtinio odinio apmušalo patogumu ir prabanga.

Foto: Mikael Olsson. Naujos gamybos baldus ir šiandien galima įsigyti italų kompanijoje Cassina; originalus vintažinis fotelis gali kainuoti nuo 3000EUR
Ikoninis LC3 fotelis yra tikra dizaino klasika, tai vienas iš ypatingų dizaino elementų, kurį galima pritaikyti įvairių stilių interjeruose.
4. Šviestuvas PH5. Dizainas – Poul Henningsen
Tai šeštojo dešimtmečio dizaino klasika. PH5 šviestuvas gimė iš to paties pavadinimo PH šviestuvų serijos, kurią sukūrė danų dizaineris Poul Henningsen. Jo pirmoji kolekcija buvo pristatyta daugiau nei prieš šimtą metų ir buvo skirta muziejams ir galerijoms. Pagrindinis dizainerio tikslas – nukreipti šviesą ir vengti akinimo efekto padiktavo nuostabios žėrinčios gėlės atsiradimą. Šviestuvas sukuria švelnią aplinkos šviesą, sklindančią nuo kiekvieno žiedlapio. Dėl šio švelnaus aureolės efekto šviestuvas sukuria jaukią nuotaiką. Jis tapo itin mėgstamas kabinti žemai virš virtuvės stalviršio ar valgomojo stalo.

Foto: „Pamono„. Šviestuvų gamyba vis dar vyksta. Orientacinė kaina – nuo 900EUR
5. Sofa Soriana. Dizainas – Tobia & A. Scarpa
Tai 70-ųjų klasika. Soriana sofa jau nebegaminama, todėl ji dabar yra labai paklausus itališko dizaino kolekcinis kūrinys. Jo žemas ir prabangiai minkštas profilis sukuria unikalų stilių bei formą. Jos idėja – išreikšti grožį ir komfortą naudojant kuo daugiau audinio arba odos, kuri tarsi prilaikoma siauru neužgožiančiu plieniniu spaustuku.


Foto: „Pamono„. Vintažinės sofos itin medžiojamos kolekcininkų. Baldo kaina – nuo 10000EUR.
Šis ikoninis baldas nusipelno užimti pagrindinio akcento vietą jūsų interjere, jį išryškinant neutraliais kitais elementais ir tekstūromis.
6. Kėdė Diamond. Dizaineris – Harry Bertoia
Sukurta 1952 metais kėdė „Diamond“ – tikra amžiaus vidurio modernaus dizaino ikona – skulptūriška, elegantiška, bet ergonomiškai patogi, puikiai tinkanti laisvalaikiui ir net ilsintis.
Pirmas kėdės variantas buvo su juodu pagrindu, kontrastingu krepšiu ir vinilo sėdynės padu. Dizaineriai ir dekoratoriai pasinaudojo galimybe skulptūrinėms kėdėms suteikti grafiškumo.

Foto: „Pamono”. Originalių vintažinių kėdžių kaina gali siekti 900EUR ir daugiau.
Sukurkite efektingą interjero elementą su ovaliu minimalistiniu stalu, negožiančiu subtilių šių kėdžių kampų. Kėdė „Diamond“ taip pat gali tapti atskira interjero detale nepanaudotose vietose, pavyzdžiui, prieškambaryje ar neišnaudotame kambario kampe. Užbaikite vaizdą šimtmečio vidurio meno kūriniais ant sienos bei šoniniu staliuku, tačiau viską darykite paprastai, kad ši kėdė tiesiog spindėtų.
7. Švietuvas Atollo. Dizaineris Vico Magistretti
Šis nesenstantis apdovanojimus pelnęs pritemdomas stalinis šviestuvas pagamintas iš aukso spalvos arba juodo glazūruoto metalo sukurtas 1977 m. dizainerio Vico Magistretti prekiniam ženklui Oluce. Atollo – laikomas itališko dizaino ikona. Jis įkūnija gana įžvalgų ir tylų charakterį, subtiliai trykštantį stilių ir be vargo su ramia charizma prisitaiko prie skirtingos aplinkos.

Foto: „Ambiente Direct”. Švietuvai gali būti trijų dydžių: 35cm, 50cm ir 70cm. Originalių šviestuvų kainos priklausomai nuo dydžio gali svyruoti nuo 650EUR iki 1450EUR.
„Atollo” šviestuvai ir šiandien yra itin mėgstami ir popiliarūs, jie puikiai tinka koridoriams, namų biurui ar svetainėms.
8. Pastatomas šviestuvas „Arco”. Dizaineriai – broliai Castiglioni | Flos
Arco toršerą 1962 metais sukūrė broliai Castiglioni. Įkvėpimo Arco lempai jie sėmėsi iš to, ką matė kiekvieną dieną: gatvės žibinto. Naudodami komerciškai prieinamas dalis, jie nusprendė sukurti techniškai naujovišką ir vizualiai patrauklų kūrinį – šviestuvą, kuris būtų funkcionalus, tačiau fiziškai užimtų kuo mažiau vietos ir netrukdytų praėjimui. Balansui išlaikyti jie panaudojo marmurinį pagrindą, kuris yra santykinai mažas, tačiau pilnai atsveria visą šviestuvo svorį. Sumanus paprastumo, medžiagų ir funkcionalumo derinys neabejotinai prisidėjo prie to meto šviestuvo sėkmės.

Net ir šiandien Arco yra puikus variantas šviesos poreikiui ir alternatyva pakabinamam šviestuvui – lubose nereikia gręžti skylių bei vedžioti elektros kabelių. Jis suteikia jaukumo virš valgomojo stalo ar gyvenamosios erdvės, o jo forma sukuria tobulą atsvarą, įrėmindama kiekvieną kambarį savo elegantiška lanko forma.
9. Krėslas EAMES. Dizainas: Charles ir Ray Eames
Nėra ikoniškesnio baldo už Eames kėdę – ši poilsio kėdė ir pufas puikiai išpildo darbo kambarį arba jūsų poilsio kampelį, kur galima atsikvėpti su mėgstama knyga.
„Eames Lounge Chair“ ir „Ottoman“ yra baldai, pagaminti iš formuotos faneros ir odos, kuriuos sukūrė Charlesas ir Ray’us Eames‘ai baldų kompanijai „Herman Miller“. Jie oficialiai pavadinti „Eames Lounge“ ir „Ottoman“ ir buvo išleisti 1956 m., po ilgo dizainerių kūrimo ir tobulinimo proceso. Šių baldų pavyzdžiai yra nuolatinės Niujorko modernaus meno muziejaus kolekcijos dalis.Bėgant laikui, baldai šiek tiek keitėsi. Nuo 1956 m. iki 1990-ųjų pradžios korpusai buvo gaminami iš penkių plonų faneros sluoksnių, kurie buvo padengti Brazilijos raudonmedžio faneruote. Nuo 1990 metų baldas gaminamas iš septynių faneros sluoksnių, padengtų vyšnių, graikinių riešutų, palisandrinių raudonmedžio fanerų apdaila (tvariai užauginta mediena su panašiais raštais kaip ir originalios braziliškos versijos) bei kita apdaila.

Foto: Florian Boehm. Krėslo kaina nuo 8000EUR
Krėslas aptrauktas karvės oda, o jo dizainas iš pirmo žvilgsnio kažkuo primena beisbolo pirštinę. Šimtmečio vidurio nesenstanti moderni klasika…
10. Kėdė Barcelona. Dizainas: Mies van der Rohe ir Lilly Reich
Patogi, stilinga ir viena garsiausių visų laikų dizaino ikonų – Barcelona kėdė yra pagaminta iš karvės odos su chromo rėmu, nupoliruotu rankomis iki veidrodinio paviršiaus. Ši ideali poilsio kėdė sukurta dar 1929 m., prie jos galima derinti atitinkamą pufą kojų pakėlimui.

Foto: Ciat Design. Originali kėdė gali kainuoti 6000EUR.
Mies van der Rohe ir Lilly Reich kūrinys „Barselona“ buvo sumanyta kaip iškilminga kėdė, ji pasižymi linijų ramybe ir proporcijų bei medžiagų tobulumu, todėl geriausiai tinka interjere, kuriame yra pakankamai erdvės. Tai nesenstanti klasika, verta nuolat būti dėmesio centre.